Sunday, October 21, 2012

Starting point :: An edible fresh garden

After a while i've been gathering information for a container garden in my apartment, my boss came with the idea of having an edible garden for the office. So, today. I start it.

Ini antara seeds yg aku beli dekat Giant Bayan Baru, so sape yg beginner boleh dptkan keperluan gardening di situ. Seeds yg aku beli ni hanya lah RM 1.99 per peket. So aku tibai dalam 11 peket gitu. Antaranya ialah bendi, petola, kangkung, kailan (this one tersilap amik actually. hahhaha), cabai melaka (cili merah kampung yg super hot), terung panjang hijau, terung panjang purple & 2 live plants. Cili Apple (yg ni aku tibai jugak nama nya) dan pegaga.

Preparion : Sediakan seeds dan rendam dlm air garam yg suam selama 15 minit.. (But aku dh ter-over, smpai setengah jam, then aku bilas balik. hahhahaa). Tips ni aku dapat dari suami K.Siti.

Next, gardening tools. Ini pun didapati dari kedai Giant juga. Tanah aku beli yg biasa & yg humus (black soil), RM 2 each. Untuk tanam vege, biasanya aku akan mix 2 tanah ni. Polibeg hitam aku bli dua size (9X9 dan 14X14). Yg kecik ni aku buat utk germinate seeds, and yang besar aku guna utk tukar pasu cili apple and pokok pegaga. 

Next, ini cara aku gaul tanah. 1 beg tanah biasa aku mix dgn 1 3/4 tanah hitam. Tanah hitam dia byk humus jadi elok untuk tanam sayuran. Ni aku pkai lapik dengan banner terpakai supaya xkotor lah lantai. Nt bising plak mak cik cleaner. Hahahhaa.. FYI lokasi nya adalah Uptown Mall Usm.

Okay, ini ghupanya when dh mixed up.

Ni pegaga dlm pasu. Bli harga RM 4.99. Dgr dek tok ayah aku gelak besar jer sbb ciput ceni tp mahai. Kt pasor pun 1 ikat singgit jer.  Huhuhu. Sbb dlm pasu dia dh xleh nk besar jadi aku tukar letak dlm polibeg hitam yg besor. 

Cili pun same. Aku tukar pasu. Bila buka, masyaAllah. Ringan giler bekas ni sbb dia pkai sabut kelapa instead of tanah as medium. Akar pun dh berselirat2. Jadi its better tukar medium dia kpd tanah.

Nexxxxxt ----> Daun saderi @ daun sup. Yg ni aku bli kt giant jer, mls nk pkai seeds sebab lmbt. So pkai keratan batang. Cepat skit. Kalo agk2 pasni nk makan megi kt opis, leh strait je g amik. Hahah.. Fresh!

This how I labelled the veges. Kaedah ni aku blaja waktu aku final year. so, xder la kita lupa seeds ape yg ditanam. Kemas pun kemas. Labelling ni aku pkai pisau plastik & permanent marker. Yg seeds putih2 tu ialah kacang parang. Seeds K.Siti bawa nun jauh dr Aloq Setaq. Aku pun agak curious. Sbb ini 1st time aku tanam kacang parang.

Kaktus ini yg survive after few months kt rumah aku. Last placement dia kt toilet. Origin Cameron Highland. So xnk bazirkan aku suh housemate aku bw, so boleh tanam di antara veges. 

Last but not least, siram lah dia.. So, for the upcoming entries, aku akan update untuk perkembangan edible garden ni. =)








Cili apple yg di tuai pd hari penanaman nya. Hahahha..


No comments:

Post a Comment